Naše studentkinje studijskog programa Radiologija, Milica Jojkić i Petra Hansman, realizovale su studentsku razmenu radi obavljanja stručne prakse u zdravstvenoj ustanovi Tirol Kliniken u Insbruku (Austrija), u periodu od 20. septembra do 14. decembra 2025. godine (ukupno 85 dana). Razmena je bila usmerena na sticanje praktičnih znanja u savremenom kliničkom okruženju, intenzivan rad uz mentorsku podršku, kao i razvoj profesionalnih i ličnih kompetencija koje se najpotpunije oblikuju upravo kroz neposredno iskustvo u radu sa pacijentima i timom.
Boravak u Tirol Kliniken studentkinje opisuju kao zahtevno, strukturisano i podsticajno iskustvo, jer ih je podstaklo da prepoznaju snagu znanja stečenog na studijama, ali i da jasno uoče koliko se profesionalna sigurnost gradi tek kroz svakodnevnu praksu.
Tokom stručne prakse, Milica i Petra su prošle kroz više segmenata radiološke dijagnostike. Posebno ističu da su imale priliku da uče proceduru „od početka do kraja“ kroz svakodnevni rad na:
- CT-u, rendgenu i mamografiji, uz postupno preuzimanje odgovornosti u okviru pravila odeljenja,
- MRI okruženju, koje prepoznaju kao zahtevnije i koje traži više pripreme i vremena za potpuno ovladavanje,
- radioterapiji, kao kraćem segmentu prakse u skladu sa organizacijom i trajanjem rotacija.



Važan deo iskustva bio je i prostor za samostalniji rad, u granicama bezbednosti i procedura: pozicioniranje pacijenata, komunikacija, snalaženje u protokolu, kao i razvoj profesionalne odgovornosti. Studentkinje naglašavaju da su se od uloge „posmatrača“ postepeno pomerale ka ulozi aktivnog člana radnog procesa – što je jedna od ključnih vrednosti ove razmene.
Iskustvo mentorstva opisuju kao ozbiljno i profesionalno, ali istovremeno i podržavajuće. Posebno izdvajaju mentora Manfreda, koji je, kako navode, prepoznao početnu tremu i nesigurnost i pomogao studentkinjama da se postepeno opuste i ojačaju samopouzdanje kroz jasne instrukcije i ohrabrivanje.
Pored mentora, imale su i dodeljenog „buddy“-ja (Fabijan), kome su se obraćale za praktična pitanja – snalaženje u bolnici, logistiku, uniforme i druge svakodnevne situacije u novom zdravstvenom sistemu.
Poseban utisak ostavila je i radna kultura u klinici: greške se tretiraju kao deo učenja, uz korekciju i objašnjenje, a komunikacija je neposredna i usmerena ka tome da student uči kroz rad.
Studentkinje ističu da su se kroz mobilnost razvijale i u domenu profesionalnih navika: radni dan je imao jasan ritam, uz rane dolaske, rad sa tehničarima, smene i rotacije, kao i vođenje evidencije aktivnosti što ih je dodatno učilo sistematičnosti i odgovornosti.
Rad u Tirol Kliniken studentkinjama je omogućio uvid u savremenu praksu u sistemu koji kontinuirano ulaže u modernizaciju prostora i opreme. Ističu i da je kompleks klinike veoma velik, sa povezanim zgradama i prolazima, što je u početku predstavljalo izazov za snalaženje – ali i važan deo realnog kliničkog iskustva: učenje kako funkcioniše veliki sistem i kako se u njemu efikasno organizovati.
Insbruk kao studentsko i kulturološko iskustvo
Pored rada u klinici, studentkinje su upoznale i svakodnevni život u Insbruku – gradu koji je istovremeno turistički i studentski. U slobodno vreme obilazile su grad, muzeje i znamenitosti, ostvarile kontakte sa studentima iz regiona, a navode i posetu srpskom klubu u Austriji. Vikend putovanja u Italiju i Nemačku dodatno su obogatila njihovo iskustvo sa razmene.



Preporuke za buduće generacije
Njihova poruka kolegama je jasna: ova mobilnost je „pun pogodak“ za studente koji žele ozbiljan rad i brzo stručno napredovanje. Kao preporuke izdvajaju:
- naučiti osnove nemačkog za kliničku komunikaciju (pozdravi, uputstva pacijentu, brojevi, delovi tela),
- biti proaktivan na praksi: postavljati pitanja, voditi beleške i dnevnu evidenciju,
- graditi kontakte – mentori i odeljenja mogu biti važan izvor preporuka i budućih prilika.
Erazmus+ studentska razmena u Tirol Kliniken za Milicu Jojkić i Petru Hansman nije bila samo „praksa u inostranstvu“, već intenzivna škola kliničkog rada: savremena oprema, radna disciplina, timska kultura i mentorska podrška, uz snažan lični rast kroz samostalnost i komunikaciju sa pacijentima. Ovo iskustvo potvrđuje vrednost međunarodnih stručnih praksi kao mosta između teorijskog znanja i praktičnih veština – i kao podsticaja studentima da hrabro grade svoj put u savremenom zdravstvenom sistemu.

